تفاوت بین دالی و زوم در فیلمبرداری

تفاوت بین دالی و زوم در فیلمبرداری

تفاوت بین دالی و زوم در فیلمبرداری

بگذارید نگاه دقیق تری به این دو مورد که بسیار در سینما استفاده می شوند را بررسی کنیم.

ابتدا شات دالی را داریم که به هر صحنه ای که روی دالی گرفته میشود، گفته میشود مثل دالی های بزرگ و همچنین اسلایدرهای کوچک و دالی های متوسط که معمولا برای فیلمبرداری استفاده می شود.

در حالت کلی فلسفه این حرکت این است دوربین به آرامی رو به جلو یا رو به عقب حرکت می کند. برای اکثر فیلمسازان دوربین مانند چشم تماشاچی است و حرکت دالی مانند نگاه کردن به سوژه و قدم زدن به سمت آن یا از آن دور شدن است.

این یک حرکت سه بعدی رو به جلو یا رو به عقب است است و به صورت فیزیکی تماشاچی یا به سوژه نزدیک و یا از آن دور می‌شود و بک گراند سوژه نیز به صورت مداوم حرکت می کند.

حرکت رو به جلو یا عقب تنها راه استفاده از دالی نیست همچنین حرکت تعقیب و گریز نیز که معمولا از کنار یا از پشت سر سوژه را تعقیب می کند از دیگر موارد استفاده از دالی است.

 

مطلب ویژه:        ساخت فیلم صنعتی

همچنین می‌توان به صورت دایره‌ای دور سوژه چرخید اما اساساً چیزی که از حرکت دالی در ذهن تداعی می شود حرکت دادن تماشاچی به چند شکل به سوی سوژه است.

اما در زوم ما بزرگنمایی را به جای حرکت داریم بنابراین فضاهای اطراف نسبت به سوژه تغییر مکان ندارند و در حالی که سوژه در قاب بزرگتر میشود بک گراند تقریباً ثابت باقی می ماند. گرچه در زوم کردن اشیا به نسبت در همان مکان باقی می مانند اما بک گراند سوژه فشرده ‌تر می‌شود و به سوژه نزدیک تر.

اساساً زوم یعنی خیره شدن به یک نقطه ثابت و تمرکز زیاد روی آن سوژه است و در واقع به چیزی که نگاه می کنیم تمام توجه مان را به خود جلب می کند در حالی که محیط اطراف آن را نادیده میگیریم و اینکه در زوم مانند دالی حرکت فیزیکی رو به جلو و عقب را تداعی نمی‌کند و این طور به نظر می رسد که شما همراه سوژه نیستید و بیشتر دارید از بیرون به آن نگاه می کنید و این به نظر می‌رسد که انگار دنیای سوژه را کوچکتر جلوه می دهید در حالی که در حرکت دالی به سمت سوژه حرکت می‌کنیم و حس رفتن به سمت خطر و یا ترک کردن محل را  در تماشاچی ایجاد می‌کنیم و یا اینکه در نمای پشت شانه سوژه جلویی از کادر خارج می شود تا تمام توجه مان به سمت سوژه بعدی برود.

ما زوم های متفاوتی داریم. مثل استند زوم که میتونه نقش دوربین مداربسته را داشته باشد و یا حالت مستند گونه ای را ایجاد کند. البته می توان زوم و دالی را با هم ترکیب کرد که از ترکیب آن دو افکت های بسیار زیبایی ایجاد می شود که معروف‌ترین آن‌ها ئالی زوم یا push-pull است که در این حرکت دالی به سمت سوژه می رود اما با استفاده از دوربین زوم اوت می کنیم و یا برعکس آن دالی از سوژه دور می شود و ما زوم  این  می کنیم.

تفاوت بین دالی و زوم در فیلمبرداری

تفاوت بین دالی و زوم در فیلمبرداری

فلسفه در این حرکت این است که سوژه در قاب ثابت بماند اما محیط اطراف تغییر کنند. این تکنیک در فیلم های سرگیجه و آرواره ها بسیار استفاده شده اما در طول سالها این تکنیک برای بیان احساسات مختلف به کار گرفته شده است.

ترکیب زوم و دالی همچنین می تواند برای تغییر کادر هم استفاده شود که نمونه اش را می توانید در فیلم مونیخ اثر اسپیلبرگ ببینید.

مهمترین مطلب در هنگام استفاده از این تکنیک ها این است که شما می خواهید چه چیزی را به مخاطب ارائه دهید و چه فکری باید در مورد سوژه کنید و اینکه سوژه به چه چیز فکر میکند و چه احساسی دارد ابتدا به این سوالات باید پاسخ داده شود و بعد از حرکت دوربین برای نشان دادن عواطف و احساسات و همچنین روایت داستان بهره بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط از طریق واتس اپ
ارسال