ساخت تیزر موشن گرافیک
۱۰ اردیبهشت

تیزر تبلیغاتی موشن گرافیک (بخش چهارم)

ساخت تیزر موشن گرافیک (بخش چهارم)

نخستین حرکتها

انیمیتد گیف ، شکل سنتی انیمیشن ، یعنی فریم به فریم در وب را می توان همان شکل پیشرفته فیلیپ بوک دانست. مزیت انیمیشن با این فرمت نسبت به دیگر فرمت ها ، حجم کم و عدم نیاز به افزونه ها برای خواندن گرافیک های متحرک در فضای سایبر است که به نظر می رسد می توان تقریباً در بیشتر صفحات وب آنها را مشاهده نمود. شاید نخستین تجربه های موشن گرافیک در وب را بتوانیم در قالب فایلهای GIF ببینیم. این قالب گرافیکی به سرعت جای خود را در وبسایتها و فضای سایبر باز نمود. این دسته از انیمیشن تحت وب ، تعاملی نبود و با عمل کاربر عکس العملی نشان نمی داد. بیشترین کاربرد این قالب در نخستین نمونه های بنرهای تبلیغاتی تحت وب بود. عناوین و تصاویر معمولاً در چند فریم معدود و با حرکت های سریع سعی در جذب نگاه مخاطب می کرد. علت اصلی این محدودیت ، حجم فایل بود ، زیرا با زیاد شدن فریمها حجم فایل بیشتر می شد و بارگذاری آنها مشکل تر . البته استفاد ه های خلاقانه دیگری از این قالب هم می شد، مانند چرخش لوگوی یک سایت یا ستاره های چشمک زن در بک گراند.

نخستین حرکت های تعاملی

با پیشرفت و گسترش اینترنت و مطرح شدن نیازهای جدید و اهمیت یافتن دیزاین در وب ، با ارائه نسخه های کاملتر نرم افزارهای برنامه نویسی ، به نوعی دنیای وب متحول شد. حالا دیگر وقتی ماوس روی یک کلید می رفت ، کلید برجسته می شد و رنگ نوشته آن تغییر می کرد و با کلیک ماوس کلید فشرده میشد. در این مرحله ، هر دو زمینه انیمیشن سنتی و تعاملی در وب تحول یافته ، طیف وسیعی از حرکتها مانند منوها کشویی و عکس ها اسلاید شدند، از طرفی دیگر شاهد بارش برف روی صفحه وب یا اینکه حتی شکل یک ساعت عقربه ای به دنبال ماوس کشیده شود و بچرخد .

 

ساخت تیزر موشن گرافیک

ساخت تیزر موشن گرافیک

موشن گرافیک در مناظر شهری و معماری

درحال حاضر ، فناوری های دیجیتال نقش مهمی را در شکل دادن مناظر عمومی ایفا می کنند. این محیطها تلاقی منحصر به فردی از معماری ، طراحی داخلی ، تصاویر متحرک و صدا را دارا هستند ، تا با یک تجربه زیبایی شناسانه و معنی دار تعامل اجتماعی را بالا ببرند. نیز فناوری های دیجیتال نقش بسیار مؤثری در شکل دادن به بینایی ما در چشم اندازهای عمومی دارند. مراکز خرید، مراکز تجاری ، لابی های شرکت های بزرگ ، نمایشگاه ها ، فروشگاه های خرده فروشی ، رستوران ها و میادین ورزشی ، فرودگاه ها و… یکی از مزایای عمده ی ساختار آن است که مقیاس پذیر و قابل تغییر بوده ، به صفحه نمایش امکان ارائه تصاویر به صورت عمودی و افقی را می دهد. موشن گرافیک در طراحی  تصاویر این سیستم ها نقش تعیین کننده ای دارد .

در طول دهه ی گذشته فناوری صفحه نمایش های پیشرفته و کاربرد نور در فضاهای عمومی ، ساخت نشانه های تجاری و تصاویر رویایی به موشن گرافیک ها امکان تبدیل به بخشی از فضای فیزیکی محیط اطراف ما را داده است. بر خلاف ال سی دی های مسطح و یا صفحه نمای شهای پلاسما ال ای دی ها را می توان به هر اندازه و نسبت و موقعیت هندسی تهیه و آماده کرد. این صفحه نمایش ها با گوشه های کاملاً مربع تولید شده است و هیچ فضای خالی بین ماژورهایش وجود ندارد و به همین دلیل تصاویر را به صورت یکپارچه نمایش می دهد. نتیجه گیری کاربرد انیمیشن و موشن گرافیک در رسانه های جدید عاملی پویا، تاثیرگذار و البته لازم و ضروری است. وجود حرکت در این رسانه ها و به ویژه فضای مجازی، در اصل پاسخی به کم تحرکی فیزیکی و جسمی انسان در فضاهای محدود عصر جدید می باشد. این مسأله در هنر نیز از دیرباز مورد توجه قرار داشته اما به اقتضای شرایط روز گسترش چشمگیری یافته است.

 

ساخت تیزر موشن گرافیک

ساخت تیزر موشن گرافیک

از آن جا که توسعه ی کامپیوترها روزبه روز پیشرفتمی کند، مطمئناً مرز جدایی مابین هنرمند و تکنیسین باریک تر می شود و خلق آثار گرافیکی به ویژه گرافیک متحرک و انیمیشن وابستگی ناگزیر و تنگاتنگی با رایانه و نرم افزارهای تخصصی آن داشته ، آفرینش هایی از این دست منوط به ترکیبی از چند تخصص مرتبط می باشد که در آن تکنیسین ها و اجراکاران به محوریت طراح در فرایند برنامه ریزی و تولید ایفای نقش می نمایند. ابزار طراحی و تولید تکنیک های گرافیک متحرک از انواع شیوه های سنتی تا شیوه های جدید متنوع بوده لیکن برای بارگزاری در رسانه های جدید از قالبها و شیوه های مشترک استفاده می کنند که این به معنای مکانیکی  شدن و یا فنی شدن نیستند لیکن به واسطه ارتقاء کیفیت پخش و سهولت پردازش برای اجراء در این قالب ها تعریف می شوند. رسانه های جدیدی که قابلیت هماهنگی با وبسایت ها و قالب و محتوای آنها را دارند همگی از افزونه ها و شرایط بهره وری از گرافیک متحرک و انیمیشن بهرمند هستند. همچنین در کلیه ی رسانه ای تصویری ، انیمیشن و موشن گرافیک به واسطه ی پویایی و ایجاد قابلیت های تعاملی برنامه ریزی شده ، بیشترین امکان ارتباط و جذب مخاطب را دارا هستند .

سری مقالات ساخت تیزر موشن گرافیک با این مقاله به پایان میرسد.

دیدگاه (2)
فیلمبرداری از سوژه های متحرک | مقاله آموزش فیلمبرداری | فیلمبرداری در اپیزود فیلم
۱۳۹۷-۰۲-۱۵

[…]  مطالب بیشتر: نما ،شات ،پلان   وظیفه دستیاری   تیزر موشن گرافیک […]

پاسخ
ملاحظات انتخاب بازیگر / انتخاب بازیگر بخش دوم / اصول انتخاب بازیگر | اپیزود فیلم
۱۳۹۷-۰۳-۰۳

[…] مطالب بیشتر:   انتخاب بازیگر(بخش اول)     دیدگاه کارگردان    تیزر موشن گرافیک […]

پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید