تدوین فیلم سینمایی

تدوین فیلم سینمایی

تدوین فیلم سینمایی

مقدمه:

تدوین فیلم سینمایی به مفهوم کلی به معنی نگاه فردی دیگر از زاویه ای دیگر به یک فیلم تصویربرداری شده.

ساخت فیلم سینمایی با چالش های زیادی روبروست که آخرین چالش و اساسی ترین آن ها مرحله تدوین است.

تدوین یک فیلم می‌تواند آن فیلم را به بالاترین درجات حرفه ای خود برساند.

(مانند اکران راضی کننده برای مردم و منتقدین، قبول جشنواره های داخلی و خارجی، زیبایی در فرم و قصه فیلم، جهان بینی کارگردان، زیرمتن و درک فیلم و…)

یا اینکه می تواند یک فیلم را هرچند از نظر کارگردانی خوب انجام شده باشد، به نازل‌ترین شکل ممکن در دریای فیلم‌های بی کیفیت غرق کند!

پس تدوین یا اصطلاحا میز تدوین یعنی نقطه پایان یک فیلم و تدوینگر اصطلاحا کارگردان دوم نامیده می‌شود.

یک تدوینگر خوب کسی‌ست که می‌تواند همه جوانب قصه و داستان فیلم را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد بدون آنکه ریتم و تمپو فیلم و یا دکوپاژ کارگردان بهم بریزد.

تدوین فیلم سینمایی را از کجا شروع کنیم؟

برای شروع تدوین یک فیلم سینمایی به صورت تخصصی، ابتدا تدوینگر باید فیلمنامه و دکوپاژ را چندین بار مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.

(البته در خارج از ایران تدوینگر یا گروه تدوین از ابتدای فیلم همراه گروه کارگردانی هستند و نکات مهم را یادآوری می‌کنند).

پس از بررسی فیلمنامه و داستان فیلم و همینطور دکوپاژ کارگردان، نوبت به چیدمان اولیه پلان‌ها و سکانس بندی می‌رسد.

در این مرحله معمولا تدوینگران پلان‌های مرتبط با هر سکانس‌ را (از روی برگه‌های منشی صحنه) درون پوشه و سکانس خود داخل نرم افزار قرار می‌دهند.

اما یک نکته اینجا قابل توجه است و آن اینکه یک تدوینگر خوب هیچوقت به برگه‌های منشی صحنه اکتفا نمی‌کند و بقیه راش‌های فیلم را نیز بررسی می‌کند.

البته این نکته مهم نیاز به حوصله بیشتر و دانش کارگردانی نیز دارد که مثلا شاید یک پلان بازی بهتری از بازیگر داشته اما بدلیل فنی رد شده است، ولی تدوینگر با علم به نرم افزار و دانش تدوین می‌تواند آن دلیل فنی را برطرف کند و بازی بهتری از بازیگر را در فیلم قرار دهد.

 

سینک صدا

بعد از پایان سکانس بندی و اتمام این کار مهم و تایید پلان‌ها و سکانس‌ها نوبت به سینک صدای بازیگران می‌رسد.

این مرحله بسیار حائز اهمیت و مهم است که حتما باید در این مقطع انجام شود زیرا در مراحل بعدی اینکار بسیار سخت خواهد شد و اصطلاحا تدوینگر را از پای درمی‌آورد!!

پس سینک صدای بازیگران در این مرحله انجام می‌شود و با توجه به برگه‌های منشی صحنه صداهای درست در زیر پلان‌ها قرار می‌گیرد.

نکته بسیار مهمی که در سینک صداها وجود دارد و اکثر تدوینگران آن را رعایت نمی‌کنند، خودداری کردن از لِول‌بندی صداها و حذف نکردن صدای شاهد است.

اکثرا تدوینگران پس از سینک صداها، صدای شاهد را حذف می‌کنند و خود مبادرت به تنظیم صداهای سینک شده می‌کنند، که اینکار بسیار اشتباه است.

زیرا این کار مهم باید در مرحله صداگذاری و توسط صداگذار انجام ‌شود چراکه اوست که در میز صداگذاری، همه صداها را باید تنظیم، بررسی و لِول‌بندی کند.

 

راف‌کات

 پس بعد از مرحله سینک صداها، نوبت به راف‌کات می‌رسد.

راف‌کات به معنی حذف و کات کردن ابتدا و انتهای پلان‌ها و هرآنچه که یک پلان درست به آن نیاز ندارد. (مانند حذف ابتدای پلان که کلاکت باید حذف شود و یا پایان پلان که صدای کات کارگردان است و…..)

بعد از مرحله راف‌کات و وقتی مطمئن شدیم که دیگر پلان پرتی و یا پلان اضافی نداریم، نوبت به مرحله فاین‌کات می‌رسد.

در مرحله فاین‌کات همه سکانس‌هایی که از قبل آماده شده، در یک سکانس کلی و فاین کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

 

فاین‌کات

مرحله فاین‌کات جزوه اصلی‌ترین مراحل تدوین است که یک فیلم سینمایی شکل نهایی خود را پیدا می‌کند.

در این مرحله باز هم نیاز است که تدوینگر به فیلمنامه رجوع کند و با دقت داستان فیلم را بررسی کند.

مرحله فاین‌کات چنان حائز اهمیت است که معمولا کارگردان‌ها می‌خواهند خودشان برسر میز تدوین حضور داشته باشند اما این کار اشتباه است.

زیرا وقتی شما به یک تدوینگر اعتماد می‌کنید باید بگذارید هرآنچه او خلاقیت دارد برای فیلم شما خرج کند و با این کار او را دلسرد نکنید!

بهرحال در مرحله فایل‌کات همه چیز باید در قالب اصلی داستان فیلم و فیلمنامه قرار گیرد و ریتم و تمپو فیلم، کات‌ها، گذر زمان‌ها و…. درست و دقیق، داستان فیلم را روایت کنند.

معمولا پس از پایان فاین‌کات و تدوین نهایی، نوبت به صداگذاری و اطلاح رنگ و نور می‌رسد.

که این مراحل مقالات مفصل خود را دارند و دراین مقال نمی‌گنجد.

 

تدوین فیلم سینمایی

 

بهترین نرم افزارها تدوین فیلم

چیزی که معمولا به اشتباه گفته می‌شود این است که فلان تدوینگر با چه نرم افزاری کار می‌کند!

در حقیقت دانش نرم افزاری مهم است ولی داشتن علم تدوین و خلاقیت در تدوین و دانش کارگردانی مهمتر.

نرم افزارهای مختلفی در زمینه تدوین فیلم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، که از نظر این مقاله نرم افزار ادوبی پریمیر جزوه بهترین‌هاست.

زیرا که امکانات بسیار متنوع و خوبی در اختیار یک تدوینگر قرار می دهد و از همه مهمتر با نرم افزارهای مکمل شرکت ادوبی همخوانی دارد.

اما خب تدوینگران از نرم فزارهای دیگری هم استفاده می‌کنند که در ایران محبوبیت خوبی دارند. مانند فاینال‌کات (که برای آی‌مک می باشد)، نرم افزار ادیوس و….. که بیشتر در ایران استفاده می‌شوند.

سفارش تدوین فیلم

تدوین فیلم سینمایی در مجموعه هنری اپیزود فیلم با توجه به داشتن تدوینگران ایده‌پرداز و خلاق خود که با دانستن انواع تکنیک‌های تدوین حرفه‌ای فیلم سینمایی، سریال، مستند، کوتاه، انیمیشن و…. و به کارگیری بهترین سیستم‌ها و نرم افزارهای روز، می توانند ایده آل تدوین یک فیلم را برای شما رقم بزنند.

جمع بندی و تدوین نهایی یک فیلم مستلزم سال‌ها تجربه در تدوین فیلم‌های مختلف داستانی و غیره داستانی‌ست، زیرا تدوین یک فیلم با توجه به داستان و سناریو آن و روند فیلمنامه و سناریو انجام می‌شود و کار ساده ای نیست.

اما تیم هنری اپیزود فیلم با داشتن این تجربه در تدوین انواع مختلف فیلم‌ها در ژانرهای متفاوت این امکان را به شما فیلمساز محترم می‌دهد که بهترین خروجی و با کمترین زمان ممکن را تجربه کنید.

هزینه تدوین

هزینه تدوین فیلم‌ها بسیار متفاوت است و به عوامل زیادی از جمله:

موضوع فیلم، ژانر فیلم، تصویربرداری و صدابرداری، کارگردانی، منشی صحنه، بازیگران فیلم و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد که معمولا برآورد هزینه تدوین بعد از مشاهده پلان‌ها و موارد ذکر شده صورت می‌گیرد.

آموزش تدوین

مجموعه هنری اپیزود فیلم با داشتن تدوینگران خبره از مدت‌ها پیش اقدام به آموزش خصوصی تدوینگر حرفه‌ای کرده است.

که در این پکیج آموزشی کارآموز بصورت تخصصی تدوین فیلم را با مجموعه نرم افزارهای ادوبی از پایه و اصول تا جلوه های ویژه فرا می‌گیرد.

برای آموزش تدوین فیلم می توانید با شماره‌ تلفن‌های مجموعه هنری اپیزود فیلم تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط از طریق واتس اپ
ارسال