تدوین فیلم کوتاه

تدوین فیلم کوتاه

تدوین فیلم کوتاه

فیلم کوتاه زاده ی اولیه ی سینماست . سینما با فیلم کوتاه زاده شد . برادران لومیر نخستین فیلم هایشان را در ۲۸ دسامبر سال ۱۸۹۵ در گران کافه ی پاریس به نمایش عمومی در آوردند . در واقع فیلم های لومیرها رویایی بود که عینیت می یافت ، خوابی که تعبیر می شد ، رویا و خوابی که دیگر متعلق به فرد نبود و گروهی شده بود . ورود قطار به ایستگاه ، غذا دادن به بچه ، خروج کارگران از کارخانه ی لومیر و باغبان آبپاشی شده . اولین فیلم های کوتاه هستند که پایه و اساس فیلم و سینما را ریختند .

فیلم کوتاه شامل کوتاه داستانی ، کوتاه مستند و کوتاه پویانمایی (انیمیشن) است. فیلم های کوتاه داستانی در زمان محدود و با لوکیشن ، آدم ها و فضای محدود ، داستانی را شرح می دهند که البته این داستان سرایی کوتاه دارای مؤلفه های یک داستان سامان یافته نیز است. کوتاه پویانمایی (انیمیشن) غیر از کارتون، شامل کوتاه عروسکی و کوتاه زنده بوده و کوتاه مستند از نظر موضوعی شامل مستند آموزشی ، مستند آیینی، مستند بوم شناسانه، مستند تاریخ نگار ، مستند تبلیغی ، مستند پژوهشی ، مستند شکل گرا، مستند جنگی ، مستند سیاحتگر ، مستند شاعرانه ، مستند شرح حال ، مستند علمی ، مستند قوم نگار ، مستند گزارشی ، مستند مردم شناسانه ، مستند واقعه نگار ، مستند وضعیت نگار ، مستند هنرشناسانه و … است .
فیلم کوتاه مطمئن ترین آزمایشگاه تجربی برای برخوردار شدن از چیرگی و مهارت عملی و ذهنی ست. برخی از فیلمسازان سینمای حرفه ای ابتدا از فیلم کوتاه آغاز کرده اند. در کشور ما فیلمسازانی چون «امیر نادری ، کامران شیردل، منوچهر طیّاب، خسرو سینایی، ناصر تقوایی ، کیانوش عیاری ، پرویز کیمیاوی» و بسیاری دیگر ، از فیلم کوتاه آغاز کردند. «عباس کیارستمی» که نخل طلای جشنواره ی کن یکی از داشته های اوست نیز با ساخت فیلم کوتاه فعالیت خود را آغاز کرد.

تدوین فیلم کوتاه

تدوین فیلم کوتاه

با تولید ابزار و ادوات ، تولید فیلم کوتاه هر ساله در کشور ما آمار بالایی می یابد. هر ساله هزارها فیلم کوتاه تولید می شود. بسیاری از این فیلم ها به سبب این که ارزان تولید می شوند و برگشت سرمایه مسئله ی اصلی شان نیست،  جریان اصلی از نظر اقتصادی در حاشیه تولید فیلم قرار دارند. حرفه ای نبودن تعداد بسیاری از آن ها در شهرستان های دورافتاده، باعث می شود این فیلم ها از منظر و زاویه ی تازه تر و بکرتری به اجتماع و مسایل آن نگاه کنند و مسایل اجتماعی و سلیقه های هنری به شکل خام تر و متنوع تری در آن ها انعکاس یابد. از این نظرگاه فیلم کوتاه منبعی غنی برای مطالعات جامعه شناختی و زیبایی شناختی می تواند باشد. به طبع تعدادی از جوانانی که امروز فیلم کوتاه می سازند، فیلمسازان آینده ی کشور خواهند بود.
یکی از مهمترین بخش ها در فیلم کوتاه به غیر از فیلمنامه و کارگردانی تدوین مناسب یک فیلم می باشد . گاها ما دیده ایم که یک فیلم نماهای بسیار خوب و بازی های درستی را داراست اما فیلم ، فیلمی است که از ریتم می افتد و گاها باعث خستگی مخاطب می شود که این امر در فیلم کوتاه متاسفانه زیاد رخ می دهد.
گروه هنری اپیزود فیلم خوشبختانه با در اختیار داشتن تدوین گرها ی حرفه ای و مجرب این را قول به فیلمسازان کوتاه و جوان می دهد که با تدوینی جذاب و خوش ریتم باعث بالا بردن کیفیت و در نتیجه بهتر دیده شدن فیلم ها بشود . این گروه افتخار این را دارد که توانسته است بیش از ده ها  پروژه تدوین فیلم کوتاه را داشته باشد .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط از طریق واتس اپ
ارسال