آموزش عکاسی بخش دوم

آموزش عکاسی بخش دوم

آموزش عکاسی بخش دوم

مدیریت و توصیف رنگ

مدیریت رنگ 

تنظیم و مدیریت رنگ یکی از دغدغه های بسیار مهم عکاسان ، خصوصا در عرصه دیجیتال بوده است و همواره مشکلات و پیچیدگی هایی را برای آن ها ایجاد کرده است. علیرغم پیشرفت های بسیار در زمینه دیجیتال ، هنوز هم مدیریت رنگ امری پیچیده و دشوار است .
در مدیریت رنگ ، عکاسان سعی می کنند در مراحل پردازش و ارائه ، روی رنگ های یک عکس کنترل داشته و آن ها را به صورت صحیح و بهینه ارائه کنند . در گذشته ای نچندان دور ، مدیریت رنگ در عکاسی دیجیتال با محدودیت های بسیاری مواجه بود و گاه ، نتایج قابل قبولی نیز به همراه نداشته است .
عکاس بر روی رنگ ها ، کنترل بسیار کمی داشت و در نتیجه در زمان چاپ تا حد زیادی غیر قابل پیش بینی بود . اما خوشبختانه امروزه مدیریت رنگ پیشرفت بسیاری داشته است و تا حد زیادی موفقیت آمیز بوده . البته این به آن معنا نیست که مدیریت رنگ فرایندی ساده است .
برای مدیریت رنگ که امری ضروری در عکاسی است ، لازم است ابتدا با مراحل و مفاهیم مرتبط با آن آشنا شویم که در ادامه به بهترین آن ها می پردازیم .
بر خلاف عکاسی آنالوگ ، در عکاسی دیجیتال رنگ ها با کد های کامپیوتری تعریف می شوند . یعنی مقادیر رنگی در فایل عکس ثبت شده و نمایشگر یا چاپگر بر اساس این مقادیر رنگی ، عکس را نمایش می دهد یا چاپ می کند .
حال مشکل اینجاست که مانند انسان ها که تحلیل و تصور ذهنی متفاوتی از رنگ ها دارند ، ابزار و دستگاه های دیجیتال نیز بر اساس آنچه توسط سازندگان شان برای آنها تعیین شده ، تحلیل و تفسیر ویژه خود را دارند .
مثلا با موضوع یکسان و شرایط یکسان ، ممکن است مقدار رنگ قرمزی که توسط دوربین ها با اسکنر های مختلف ثبت یا پردازش شده متفاوت باشد . همچنین نمایش رنگ های یک تصویر یکسان در نمایشگر های متفاوت با تنظیمات متفاوت نیز فرق می کند .
مثلا در یک مانیتور ممکن است بعضی از رنگ ها با غلظت بیشتر یا تیرگی و روشنی بیشتری ارائه شوند و همان تصویر در جایگاه های متفاوت نیز نتایج رنگی متفاوتی ایجاد خواهد کرد . البته شرایط نوری و رنگی محیط نیز در دید انسان تأثیر می گذارد و باعث می شوند چشم انسان در شرایط نوری و محیطی گوناگون ، رنگ هایی متفاوت از یک تصویر یکسان ارائه دهد .

آموزش عکاسی بخش دوم

در این صورت عکاس نمی تواند به رنگ هایی که می بیند اطمینان کند ، چرا که ممکن است نتیجه چاپ شده یا نمایش داده شده در نمایشگر دیگر ، نسبت به آنچه عکاس دیده و یا بر اساس آن تنظیمات لازم را انجام داده است و با واقعیت کاملا متفاوت باشد .
طبیعی است با توجه به نقش اساسی رنگ در یک عکس ، نداشتن تصور صحیح از رنگ ها چه دشواری ها و پیچیدگی هایی را برای دست اندرکاران به همراه خواهد داشت .
آموزش عکاسی بخش دوم

آموزش عکاسی بخش دوم

برای جلوگیری از این عدم هماهنگی و ارائه تصویری واحد ، در مراحل گوناگون عکاسی ، مدیریت رنگ با دو هدف عمده معرفی می شود .

( ۱ ) ارائه مقادیر و کد های گنگ ( آر جی بی ) به صورت رنگ های قابل درک ، متناسب با چشم انسان که در معنای کلمه ظاهر رنگ گفته می شود . این کار با اختصاص دادن یک پروفایل به هر عکس انجام می شود . می توان بطور خلاصه گفت که پروفایل ها مقادیر مبهم و خاکستری یک دستگاه را ، با یک سری سیستم های عددی که متناسب با ویژگی های چشم انسان هستند ، هماهنگ می کند .
( ۲ ) هدف دوم مدیریت رنگ ، این است که رنگ ها در تمام مختلف عکاسی ، از زمان ثبت با دوربین تا پردازش ، ویرایش و ارائه با نمایشگر و چاپگر با هم هماهنگی داشته باشند .
طبیعتا تا ظاهر رنگ ها در ابتدا مشخص نشده باشند ، نمی توان در مراحل مختلف ظاهر رنگی همسان داشت .
در زمان عکاسی آنالوگ مدیریت رنگ ساده تر بود زیرا فیلم به عنوان مرجعی برای ظاهر رنگ مورد نظر وجود داشت اما در ثبت عکس دیجیتال ، مدیریت رنگ از همان ابتدا ضروری است تا عکس در وهله اول قابل رویت شود .

شاید بتوان گفت مدیریت رنگ در اولین مرحله با مانیتور یا نمایشگر آغاز می شود . مانیتور باید با دقت و با توجه به شرایط ، همساز و کالیبره شده باشد تا رنگ هایی که تولید می کند با رنگ های واقعی عکس انطباق داشته باشند . اگر می خواهیم مانیتوری با دقت ، کالیبره و پروفایل شده داشته باشیم ، حتما باید از بسته های مخصوص این کار شامل نرم افزار ها و ابزار های اندازه گیری دقیق تری استفاده کنیم .
با توجه به توانایی تطابق چشم و مغز با شرایط نوری مختلف ، کالیبره کردن با چشم غیر مسلح نمی تواند از دقت کافی برخوردار باشد .
طبیعی است که قابلیت نمایشگر در تولید صحیح رنگ ها نیز نقشی اساسی دارد . بنابر این در مصارف حرفه ای ، استفاده از مانیتور ها و نمایشگرهای حرفه ای توصیه می شود .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط از طریق واتس اپ
ارسال