آموزش فیلمبرداری صنعتی

آموزش فیلمبرداری صنعتی

آموزش فیلمبرداری صنعتی

می دانیم که فیلمبرداری صنعتی جذاب ، جالب ، مهم و چالش برانگیز است و مانند دیگر کارها صاف و ساده نیست . مفهوم کلی در آموزش فیلمبرداری صنعتی ، فیلمبرداری از ابزارها ، تجهیزات ، محصولا کارخانه ها ، ماشین آلات ، شرکت ها و …. می باشد . در بیشتر مواقع موضوع اصلی ماشین آلات برش و تراش ، ماشین های بازرگ آهنگری ، کارخانه های تولیدی بزرگ و انواع تجهیزات فنی که معمولا در کارگاه ها و کارخانه ها مورد استفاده قرار میگیرد . از مهمترین دلایل فیلمبرداری صنعتی نیاز شرکت مورد نظر به معرفی ، قدرت و به رخ کشیدن خود در بازار محصول است .  یکی از مهمترین وظایف فیلمبرداری صنعتی به روز کردن شبکه های اجتماعی با توجه به فیلم های جدید و با کیفیت و همچنین حضور مستمر و آنلاین در این شبکه ها است که می توانند به پیشرفت شرکت کمک کنند .

موضوع فیلمبرداری صنعتی

فیلم هایی که توسط فیلمبرداران صنعتی گرفته می شوند به همه سطوح ماشین آلات صنعتی و بخش های مختلف این ماشین آلات و تجهیزات صنعتی فوکوس دارند که در اکثر موارد موضوع فیلمبرداری صنعتی فقط تجهیزات و ماشین آلات هستند .

در اینجا مثال هایی از موضوعات رایج در فیلمبرداری صنعتی آورده شده است .

(۱)  تراشکاری ، فزرکاری ، ریخته گری و پرس فلز و آهنگری و…

(۲) فرآیند کاشت و برداشت محصولات کشاورزی

(۳) کارخانه های کشتی سازی و دریایی

(۴) کارگاه ها و دکل های نفتی و گازی

(۵) راکتورهای هسته ای

(۶) تصفیه آب ، سدها و تجهیزات آبی مانند توربین ها و…

(۷) اپراتورهای در حین کار

(۸) خط مونتاژ کارخانه و ….

ماموریت فیلمبردار صنعتی

فیلمبرداران صنعتی باید بدانند که تصاویر بسته و نزدیک محصولات و ماشین آلات در هنگام تدوین بسیار به کار می آیند همچنین تصاویر کارگران در حال کار . یکی از مثال های خوب این می تواند باشد ، تصویر بسیارنزدیک از سوراخ کردن یک قطعه فلزی  توسط مته است . مثال دیگر فیلمبرداری از داخل ماشین برش با بررسی چرخ دنده ها و دیگر اجزایش است . ماموریت فیلمبردار صنعتی در کارخانه معمولا از جالبترین بخش های کار محسوب می شود . به عنوان مثال برای این که شما نشان بدهید که یک کاشی چگونه ساخته می شود . شما به یک اتاق بزرگ هدایت خواهید شد که یک ماشین مونتاژ تمام خودکار مرحله اولیه کار را آغاز میکند . هر کاشی بعد از دیگری به شکل خاص خود شکل داده میشود . در اینجا تجربه فیلمبرداری صنعتی به گونه ای است که باید  بداند هر محصول چه فرایندی دارد . یک فیلمبردار صنعتی خوب نیاز دارد تا مسیر کار خود را به خوبی کنترل کند ؛ مانند اینکه در چه مکانی است و اینکه در مرحله بعد چه چیزی باید به تصویر کشیده شود .

آموزش فیلمبرداری صنعتی

ایمنی در فیلمبرداری صنعتی

یکی از مهمترین معیارهای ایمنی در فیلمبرداری صنعتی داشتن تجهیزات فیلمبرداری متناسب با پروژه می باشد . ضروری ترین آن ها دوربین و لنزها هستند . چون شما نیاز به چندین لنز سریع دارید که همراهتان باشد پس بهتر است از لنزهای زوم با دیافراگم خوب استفاده کنید و باید با توجه به اندازه واقعی سوژه های مورد نظر و وسعت منطقه ای که برای پوشش نیاز دارید آن را تنظیم نمایید . به علاوه با لنزهایی با بزرگ نمایی خوب مانند لنزهای تله و ماکرو تا حد زیادی ایمنی برای شما فراهم میشود چون نیاز نخواهد داشت تا خیلی به سوژه نزدیک شوید .

محل فیلمبرداری صنعتی

یکی دیگر از عوامل که برای ایمنی شما به عنوان فیلمبردار صنعتی بسیار مهم است محل فیلمبرداری صنعتی  است ، شما باید با منطقه آشنا باشید زیرا اینگونه می توانید مسیر خود زا از هزار توی کارخانه ها پیدا کنید . به شما باید از نحوه کارکرد دستگاه ها و ماشین آلات اطلاع داشته باشید و حتما باید یک نفر آشنا با آن دستگاه کنار شما باشد . خودتان را با محیط کارخانه وفق دهید تا در مواردی که نیاز به حرکت شما و سوژه است راحتتر تصویر بگیرید و وسایل خود را حمل کنید . هنگامی که به محل تصویربرداری می روید ،  باید در مورد موارد ایمنی اطلاع کامل داشته باشید . مجددا شما نیاز دارید تا با یک نفر از شرکت در این مورد صحبت کنید .

برای همین بهتر است که یک چک لیست در این مورد به همراه داشته باشید تا چیزی از قلم نیفتد .

لباس حفاظتی فیلمبردار صنعتی

مثلا اگر در طول تصویربرداری ، جوشکاری زیادی انجام می شود ، شما حتما نیاز به عینک مخصوص و لباس کار مناسب دارید و همیشه برای تصویربرداری نیاز به لباس مخصوص محل را دارید .  در فیلمبرداری محصولات نفتی و قابل اشتعال حتما ضروری است که شما لباس پنبه ای همراه با شلوار بلند بپوشید و اینکه شاید شما نیاز داشته باشید که سینه خیز حرکت کنید و همیشه امکان در معرض گرد و غبار و عناصر مشابه هستید مانند سایت های ساخت و ساز ، کشتی سازیها ، کارخانه ها و …. حتما از جلیقه ایمنی ، کلاه ایمنی ، عینک محافظ ، دستکش ها  و کفش های ایمنی کار استفاده کنید و بهتر است لباسهایتان قابل مشاهده و مشخص باشند . منظور از لباس های قابل مشاهده لباسهای قابل تشخیص برای گروه فیلمبرداری با رنگ مشخص است .  اگر در ایستگاه ها یا ترمینال های نفتی و گازی و یا مکان های مشابه در حال تصویربرداری هستید تنها لباس های ضد حریق را بپوشید .

امیدواریم با مطالعه این مقاله مطالب مفید و کاربردی را برای فیلمبرداران و علاقمندان هرچند به اختصار گفته باشیم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط از طریق واتس اپ
ارسال