آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

 

چگونه با دوربین‌های حرفه‌ای فیلمبرداری کنیم؟

تصویربرداری با دوربین‌های حرفه‌ای، کیفیت تصویر بهتری به دست می‌دهد، اما به دلیل حجیم بودن، سرعت در کار را کم می‌کند. اگر قصد فیلمبرداری با دوربین‌های حرفه‌ای (که متداول‌ترین آنها برای تلویزیون، دوربین‌های Z1، Z7 و DSLR هستند) یا تصویربرداری حرفه‌ای با دوربین‌های خانگی دارید، به این نکات توجه کنید:

الف) استفاده از سه‌پایه

سه‌پایه حرکات زائد دوربین را کم می‌کند و در نتیجه تصویر بهتری به دست می‌آید. برای استفاده از سه‌پایه این نکات را به خاطر بسپارید:

1. باز و بسته کردن سه‌پایه: سه‌پایه‌ها معمولاً تاشو هستند. وقتی بازوهای سه‌پایه را باز کردید، از محکم بودن گیره‌های نگه‌دارنده مطمئن شوید. در غیر این صورت بعد از قرار دادن دوربین، ممکن است سه‌پایه از تنظیم خارج شود.

2. تراز حباب‌دار: تراز حباب‌داری که در پایین دسته‌ی متحرک سه‌پایه قرار دارد را بررسی کنید. بعد از محکم کردن گیره‌ها، تراز را به منظور اطمینان از افقی بودن دوربین با سطح زمین تنظیم کنید. حباب درون تراز باید در وسط دایره مرکزی قرار بگیرد. اگر حباب بیرون دایره است، با جابه‌جا کردن طول پایه‌ها، آن را به وسط دایره مرکزی هدایت کنید.

3. دسته سه‌پایه: دسته سه‌پایه برای جابه‌جا کردن دوربین (Pan-Tilt) استفاده می‌شود. پس از انجام حرکت در هنگام تصویربرداری، می‌توانید با چرخاندن سر دسته، آن را در جای خود قفل کنید و مانع حرکت ناخواسته‌ی آن شوید.

 

ب) فیلمبرداری 

1. حافظه و باتری: مطمئن باشید به اندازه کافی نوار یا حافظه برای فیلمبرداری در اختیار دارید. از چند بار ضبط کردن بر روی یک نوار خودداری کنید و باتری دوربین را نیز کنترل کنید.

2. میکروفون‌های خارجی: در فیلمبرداری با دوربین‌های حرفه‌ای، به میکروفون‌های External مانند میکروفون‌های یقه‌ای نیز نیاز دارید.

3. تنظیم White Balance: پیش از آغاز به ضبط، براساس میزان نور محیط، باید White Balance دوربین را تنظیم کنید. برای این کار معمولاً دکمه‌ای به همین نام روی بدنه‌ی دوربین وجود دارد. در نقطه‌ای روشن، یک کاغذ سفید را مقابل دوربین (در فاصله دو متری) قرار دهید و دکمه‌ی White Balance را فشار دهید.

4. خروج از Auto Focus: بهتر است دوربین را از Auto Focus خارج کنید و فوکوس را دستی انجام دهید. برای این کار، دوربین را به سمت کفش‌های‌تان بگیرید و فوکوس را بر روی کفش‌ها تنظیم کنید تا شفاف‌ترین تصویر را ببینید. حالا دوربین در نقطه‌ی بی‌نهایت تنظیم شده است.

 

آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

ج) مصاحبه آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

1. تنظیم مصاحبه شونده: اگر می‌خواهید مصاحبه‌ای انجام دهید، مصاحبه شونده را مقابل دوربین بنشانید و خود نیز کنار دوربین بنشینید. از مصاحبه شونده بخواهید شما و نه دوربین را نگاه کند. تصویر را به گونه‌ای تنظیم کنید که فرد مصاحبه شونده در گوشه‌ای از تصویر باشد. اگر شما در سمت چپ دوربین نشسته‌اید و مصاحبه شونده شما را نگاه می‌کند، دوربین را به گونه‌ای تنظیم کنید که مصاحبه شونده در گوشه‌ی سمت راست باشد و در سمت چپ تصویر فضای خالی یا اصطلاحاً «خط دید» داشته باشد.

2. ضبط پرسش‌ها: پس از آنکه سوال‌ها را پرسیدید و مصاحبه شونده پاسخ گفت، می‌توانید خود نیز مقابل دوربین بنشینید و سوال‌های‌تان را بپرسید. برای این کار، هیچ تغییری در جهت دوربین ندهید. دوربین را درست کنار مصاحبه شونده، در جهتی قرار دهید که کنار شما بود. یعنی اگر در هنگام مصاحبه دوربین در سمت چپ شما مقابل مصاحبه شونده بود، در هنگام ضبط پرسش‌ها نیز باید همانجا، در سمت چپ مصاحبه شونده، قرار بگیرد.

3. تصاویر Cut Away: پس از پایان مصاحبه، از مصاحبه شونده بخواهید به صحبت کردن ادامه بدهد. از حرکات دست یا چشم مصاحبه شونده، بدون دیده شدن لب‌هایش فیلم بگیرید. می‌توانید از فاصله دور هم از او فیلمبرداری کنید. به این تصاویر Cut Away می‌گویند و در تدوین تصویر، کمک بسیاری می‌کنند.

4. ضبط و قفل نوار: پس از پایان کار، نوار را از دوربین در بیاورید و حتماً آن را قفل کنید تا امکان ضبط کردن دوباره بر روی آن وجود نداشته باشد. به یاد داشته باشید در طول مصاحبه بهتر است، با گوشی، به صدای مصاحبه شونده گوش کنید تا اگر اختلالی در میکروفون یا ضبط صدا پیش آمد، به سرعت متوجه شده و آن را اصلاح کنید.

5. تنوع شات‌ها: می‌توانید در طول مصاحبه شات‌های متفاوتی ضبط کنید. برای این کار می‌توانید پس از پاسخ هر سوال، زوم دوربین را عوض کنید و شات‌های بسته یا بازتری را فیلمبرداری کنید. در این کار افراط نکنید.

 

د) فیلمبرداری سریع

1. ضبط بدون برنامه‌ریزی قبلی: اگر سوژه‌ای به ناگهان جلوی‌تان ظاهر می‌شود و می‌خواهید بدون برنامه‌ریزی قبلی فیلم بگیرید، چند جمله را در ذهن‌تان مرتب کنید تا در هنگام ضبط، آن را توضیح دهید. به محض شروع فیلمبرداری، صحبت کردن و گزارش دادن را شروع نکنید. دست کم چند ثانیه را در سکوت فیلمبرداری کنید و سپس شروع به صحبت کنید و پس از پایان نیز چند ثانیه در سکوت فیلمبرداری کنید.

2. توضیح نکات مهم: لازم نیست چیزی که در تصویر مشخص است، توضیح دهید (توضیح واضحات). از نکاتی بگویید که بیننده نمی‌بیند یا ممکن است به آن توجه نکند. تحلیل کنید و دیدگاه خودتان را مطرح کنید.

3. ضبط سریع: در مواردی که ناگهان با سوژه‌ای برای فیلمبرداری مواجه می‌شوید و می‌خواهید به سرعت آن را ضبط و پخش کنید، بهتر است کل محتوا را در یکبار فیلمبرداری جای بدهید. سرعت و چکیده بودن مطلب شرط است.

4. ارتباط تصاویر: اگر مجبور هستید درمورد مطالب مختلف، با تصاویر مختلف گزارش کنید، همواره به فکر ارتباط تصاویر و مطالب هر بخش باشید. جملات را به گونه‌ای تنظیم کنید که از شات اول به دوم، مرتبط باشند.

5. حرکات و زوم: از حرکات زائد دست یا زوم کردن‌های افراطی خودداری کنید. هر چقدر تصویرتان ساده‌تر باشد، گویاتر است.

6. ضبط مخفیانه: اگر مجبور به ضبط مخفیانه شدید در گزارش‌تان این نکته را نیز بگنجانید. این کار ارزش افزوده‌ای به گزارش شما می‌دهد.

 

ه) فیلمبرداری برنامه‌ریزی شده

1. برنامه‌ریزی: با برنامه‌ریزی به فیلمبرداری بروید. برنامه‌ریزی برای فیلمبرداری یعنی اینکه ساختار و جزئیات کارتان را بدانید و روی کاغذ نوشته باشید.

2. جدول تصویری: بر روی یک کاغذ، جدولی با دو ستون و چند ردیف رسم کنید. یکی از ستون‌ها شرح تصویری است که می‌خواهید بگیرید و ستون دیگر متن گزارش یا دلیل تصویربرداری است.

3. تصویربرداری خلاصه: از تصویربرداری زائد خودداری کنید. هر چقدر خلاصه‌تر و با برنامه‌تر فیلم بگیرید، عملیات تدوین آسان‌تر خواهد بود.

4. بازدید پیش از تولید: بسیاری از گزارشگرها، اگر فرصت برنامه‌ریزی پیش از تولید را داشته باشند، پیش از تهیه‌ی گزارش، یک بار به محل فیلمبرداری می‌روند. سپس شات‌ها و تصاویر احتمالی که می‌خواهند فیلمبرداری کنند را بر روی کاغذ رسم می‌کنند تا تصوری از جزئیات فیلمبرداری و مراحل آن در دست داشته باشند. در این تصاویر، مشخص می‌کنند که از چه زاویه‌ای فیلمبرداری می‌کنند یا تنوع شات‌هایشان چگونه خواهد بود.

آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

نتیجه‌گیری

فیلمبرداری حرفه‌ای نیازمند توجه به جزئیات و رعایت اصول فنی و هنری است. با تمرین مداوم و رعایت نکات مطرح شده در این مقاله، می‌توانید مهارت‌های خود را در فیلمبرداری بهبود بخشیده و تصاویر با کیفیت‌تری ضبط کنید. توجه داشته باشید که حتی زمانی که با دوربین

‌های آماتوری فیلمبرداری می‌کنید، رعایت این نکات باعث می‌شود محصول فیلمبرداری شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط از طریق واتس اپ
ارسال
پیمایش به بالا