آموزش فیلمبرداری ورزشی

آموزش فیلمبرداری ورزشی

آموزش فیلمبرداری ورزشی

در این مقاله قصد داریم به آموزش فیلمبرداری ورزشی بپردازیم .

آیا شما به دنبال گرفتن فیلم ورزشی بهتر و تاثیر گذار تر هستید ؟

بهتر است بدانید فیلمبرداری ورزشی به شما فرصت های زیادی برای گرفتن فیلم های دراماتیک و زنده را می دهد . ممکن است برای هر فیلمبرداری یک عمر ، خلق چنین اثری طول بکشد . هیچ زمینه دیگری در فیلمبرداری مانند فیلمبرداری ورزشی به شما خلق فرصت های منحصر به فرد و سرشار از هیجان و ترکیب رنگ های مختلف را نمی دهد . مدام تمرین کنید و نسبت به خود اطمینان کامل داشته باشید که در زمان انجام بازی بزرگ ، شما کاملا آماده ثبت اتفاقات هستید.

یکی از موارد آموزش فیلمبرداری ورزشی این است هنگام فیلمبرداری چیزهای متفاوتی را امتحان کنید . چند سال پیش چند فیلمبردار از یک مجله آمریکایی سعی کردند چیزهای متفاوتی از فوتبال را در فیلم های خود ارائه دهند . آن ها با قرار دادن لنزی که زمین را انتهای سطح قرار می داد و با چند زاویه جدید توانستند داستان جدیدی را ارائه دهند . اما در هر رویداد امکانات جدیدی وجود دارد . شما هم سعی کنید پس زمینه جدید ، زاویه جدید و امکانات جدید را امتحان کنید. لازم نیست برای فیلمبرداری ، ورزش حرفه ای را انتخاب کنید . حتی می تواند فیلم های شما از یک مدرسه فوتبال باشد . ولی با زاویه و ایده جدید . با تلاش برای ثبت چیزی متفاوت ، شما خلاقیت خود را رشد می دهید . این همان چیزی است که همه از آن برخوردار نیستند.

محیط اطراف را فراموش نکنید…

آیا محیطی که در آن قرار گرفته اید یک استادیوم پر طرفدار در حال تشویق است ؟

قبل از شروع بازی فرصت مناسبی برای فیلمبرداری از طرفداران واقعی و نشان دادن روحیه تیم است . حتی پس از بازی نیز محیط  اطراف را فراموش نکنید . اگر از یک لنز گسترده تر مانند ۱۰٫۵ mm یا حتی ۱۴ mm از زاویه بالا استفاده نمایید ، می توانید در یک شات کل ورزشگاه در حال تشویق را نشان دهید .

تجهیزات

اغلب این سوال پرسیده می شود که چرا فیلمبرداران ورزشی تجهیزات زیادی با خود حمل می کنند ؟

در حال حاضر جلیقه برای حمل لنزها و دسترسی سریع به آن ها مناسب نیست . ترجیح می دهم از یک سیستم تسمه خوب که به صورت کمربند و دارای شش جلد است استفاده نمایم. سیستم کمربند این اجازه را می دهد که با سرعت بالایی لنز ها را عوض کنید . همچنین برای فلش ها مکان مناسبی در آن تعبیه شده است . جلد چرمی آن برای محفوظ ماندن لنز ها از باران مناسب است . بعضی از شرکت ها برای فیلمبرداران ورزشی “کیسه حاشیه” ارائه داده اند . این کیسه ها بسیار مناسب است . برای تهیه کیسه مناسب خود به فروشگاه های دوربین های تخصصی سری بزنید .

آموزش فیلمبرداری ورزشی

آموزش فیلمبرداری ورزشی

گلس

یکی از موارد آموزش فیلمبرداری ورزشی ، استفاده از گلس مناسب است . فیلمبرداری ورزشی بر خلاف دیگر سبک های فیلمبرداری به بزرگترین و گران قیمت ترین تجهیزات فیلمبرداری نیاز دارد . تا به شما اجازه شات در هر نقطه از ورزشگاه را بدهد . گاهی اوقات برای داشتن فیلم با کیفیت بالا می توانید ازتنظیمات ISO استفاده نمایید .

بررسی فیلم

شما نباید بعد از گرفتن هر فیلم ، فیلم را بررسی کنید . این کار اشتباه است .

اول به این دلیل که به اعتماد به نفس شما آسیب می زند .

دوم به این دلیل که ممکن است موقیعت خوبی را از دست بدهید .

هنگامی که شما از فوتبال فیلمبرداری می کنید و به نکته ای معطوف شده اید ، بنابراین شما باید پا به پای بازی حرکت کنید . لذا برای بررسی فیلم خوب بعدا وقت کافی خواهید داشت .

دوربین های ورزشی

  1. دوربین «H9R» از سری اکشن کمرا، ساخت شرکت «اکن» (Eken) است که با ویژگی‌هایش توانسته در بین غول‌هایی مانند GoPro خودی نشان دهد. امروزه دوربین‌های ورزشی بیش‌ازپیش محبوب شده‌اند و جایگاه خاصی را در زندگی مهیج تک‌تک ما پیدا کرده‌اند. به دلیل امکان صدمه‌دیدن چنین دوربین‌هایی، شرکت‌ها سعی دارند محصولاتشان را با بدنه‌ای مقاوم عرضه کنند. این دوربین به‌تنهایی ضدآب نیست؛ اما از یک کیس ضدآب بهره‌مند‌ است که می‌تواند تا عمق ۳۰متری مقاومت کند. این دوربین باکیفیت ۴K و ۲۵ فریم در ثانیه جای سوالی باقی نگذاشته و توانسته توانایی‌های بالای خود را با ثبت تصاویر با رزولوشن عکس ۱۲مگاپیکسلی، به رخ رقیبان بکشد. زاویه‌ی دید در دوربین‌های ورزشی بسیار مهم است و شرکت اکن با درک این مسئله، زاویه‌ی دید ۱۷۰درجه‌ای را برای H9R تدارک دیده است تا در یک شات، فضای وسیعی پوشش داده شود. این دوربین ورزشی به صفحه‌نمایشی ۲اینچی مجهز شده است که کنتراست و روشنایی خوبی دارد. یک باتری ۱۰۵۰ میلی‌آمپر ساعتی برای دوربین اکن در نظر گرفته‌ شده است که تا ۵۰ دقیقه با کیفیت ۴K ثبت لحظات پرجنب‌وجوش شما را امکان‌پذیر کرده است. اتصال وای-فای و کارت حافظه‌یMicro SDHC دیگر مشخصات این دوربین هستند.
  1. دوربین فیلمبرداری ورزشی ایی مدل Travel Edition توانایی فیلمبرداری با کیفیت نسبتا بالا و عکسبرداری با کیفیت قابل قبول در یک پکیج کوچک باعث محبوبیت بالای این دوربین ها در بین ورزشکاران، طبیعت دوستان و ماجراجویان شده است. البته مسلما اولین اسمی که با ذکر عنوان دوربین‌های ورزشی یا همان اکشن کمرا به ذهن همه خطور می‌کند Gopro است. شرکتی که در سال ۲۰۱۵ نسل هشتم دوربین های ورزشی خود را روانه بازار ساخت. سری Travel Edition یک بسته بندی از همین دوربین ها است که همراه آن یک مونوپاد جمع و جور و سبک وجود دارد و به راحتی قابل حمل است. این مونوپاد دارای یک گیره نگهرادنده برای اتصال به کمر یا کوله است که می‌توان به آن ریموت کنترل بی‌سیم برای دوربین را هم نصب کرد. دوربین های ورزشی امروزه به عنوان یکی از کالاهای جذاب پرطرفدار برای مردم، مخصوصا قشر جوان، به خوبی شناخته شده‌اند. توانایی تولید تصاویر بسیار زیبا با میدان دید گسترده و کمی اثر Fisheye از ویژگی‌های بارز تصاویر ثبت شده توسط این دوربین ها است. این دوربین ها که اکثرا در مقابل آب مقاوم هستند می توانند تصاویری را ثبت کنند که تا پیش از ورود این دوربین های مقاوم و کوچک به ثبت نرسیده بود.
  2. Cycliq Fly12؛ بهترین انتخاب برای دوچرخه سواری ، دوربین ورزشی Cycliq Fly12 یک دوربین ورزشی مناسب برای دوچرخه سواری است. شما می توانید به راحتی این دوربین را در قسمت جلوی دوچرخه خود سوار کنید و با آن با دوچرخه خود به هر کجا که می خواهید بروید.از مشخصات فنی این دوربین کیفیت فیلم برداری ۱۹۲۰ X 1080 HD و قابلیت فیلم برداری ۱۰ ساعت را می توان نام برد. این دوربین دارای ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی است و هم چنین ضد آب است. Cycliq Fly12 هم چنین سیستمی دارد که هنگامی که شما به دیگر دوچرخه سواران بیشتر از حد مجاز نزدیک شوید به شما هشدار می دهد. این سیستم هشداردهنده توسط اپلیکیشنی که بر روی گوشی هوشمند نصب می شود اداره خواهد شد.

 

 

  1. Tom Tom Bandit؛ بهترین گزینه برای فیلم برداری در حرکت ، این دوربین ورزشی که محصول شرکت Tom Tom است با نام Bandit Bike Pack ارائه شده است. رزولوشن تصویر این دوربین ۲۱۶۰ x 4096 است و حالت های ویدئویی ۷۲۰p,1080p,2160p را پشتیبانی می کند. این دوربین ضد آب است و عمر باتری آن نیز ۳ ساعت است. این دوربین همان طور که از نامش نیز پیداست برای دوچرخه سواری گزینه بسیار مناسبی است و در حرکات شدید میزان لرزش را تا حد امکان کاهش می دهد.
  1. ActiveOn CX؛ بهترین گزینه برای فیلمبرداری در شب ، این دوربین که محصول شرکت Activation است با نام active CX ارائه‌شده است. حداکثر رزولوشن تصویری این دوربین ۱۹۲۰X1080 است و توانایی فیلم برداری با رزولوشن ۱۹۲۰ X 1200 پیکسل را دارد. نوع حسگر دوربین CMOS است و کیفیت دوربین نیز ۱۶ مگا پیکسل است. این دستگاه با کارت های حافظه Micro SDHC و Micro SDXC سازگار است و ظرفیت داخلی آن نیز ۶۴ گیگابایت است. این دوربین به دلیل تفاوت در نوع حسگر، یعنی حسگر CMOS برای فیلم برداری در شب بسیار مناسب است.
  1. Garmin Virb XE؛ بهترین دوربین برای فیلم برداری زیر آب ، این دوربین تا عمق ۵۰ متر زیر آب به‌راحتی می‌تواند فیلم برداری کند. کیفیت فیلم برداری دوربین ۱۰۸۰P 60 فریم بر ثانیه است. از دیگر مشخصات فنی این دوربین ورزشی می توان سنسور GPS با حساسیت بالا، قابلیت عکاسی با کیفیت ۱۲ مگا پیکسل، قابلیت صدابرداری وایرلس، اتصال به اینترنت از طریق Wi-Fi، رابط USB2.0، مقاومت در برابر دما، عمر باتری ۲ ساعت در فیلم برداری با کیفیت ۱۰۸۰P و پشتیبانی از کارت حافظه تا ۱۲۸ گیگابایت را می‌توان نام برد.
  1. Drift Stealth 2؛ بهترین برای کوه‌نوردی ، Drift Stealth 2 یکی از بهترین های دنیای دوربین های ورزشی است و بسیاری از منتقدان آن را یکی از رقبای اصلی GoPro می‌دانند. این دوربین مجهز به لنز ۱۳۵ درجه ای درجه ۷ آلمانی است. از مشخصات فنی این دوربین می توان سنسور CMOS 1.3 inch، فرمت های فیلم برداری ۱۰۸۰,۹۶۰,۷۲۰، فیلم برداری slow-motion به‌صورت ۱۲۰ فریم در ثانیه را نام برد. این دوربین به این دلیل برای کوه نوردی مناسب است چون در برابر آب و گرما مقاوم نیست و می توان در کوه نوردی که عامل آب تقریباً نمی تواند کوه نورد را آزار دهد استفاده کرد.
  1. ISAW Edge؛ بهترین گزینه برای پس‌انداز کردن پول ، این دوربین اکشن یا ورزشی بسیار کوچک و سبک و مقرون‌به‌صرفه است. از مشخصات فنی این دوربین ورزشی رزولوشن فیلم برداری Full HD 1080P، حسگر CMOS با رزولوشن عکس برداری ۱۲ مگا پیکسل، زاویه دید ۱۵۰ درجه، دارای LCD تمام‌رنگی ۱٫۵ اینچی، دارای Wi-Fi و امکان کنترل از راه دور، امکان فیلم برداری Time-lapse، باتری جداشدنی و امکان کار تا ۱۰۰ دقیقه و منو آسان آن را می توان نام برد. قیمت
  1. GoPro Hero4 Session؛ بهترین گزینه برای تازه‌کارها ، کمپانی GoPro همیشه بهترین ها را درزمینهٔ دوربین ورزشی ارائه کرده است و در خوب بودن محصولات آن هیچ شکی نیست. دوربین ورزشی GoPro Hero4 Session یکی از دوربین‌های کوچک و سبک این کمپانی است. از مشخصات فنی این محصول بسیار با کیفیت می‌توان ضد آب بودن تا عمق ۱۰ متری، سازگاری با تمام تجهیزات GoPro، توانایی فیلم برداری تمام اچ‌دی با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه، تصاویر اچ‌دی با نرخ ۱۰۰ فریم در ثانیه و ۱۴۴۰p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و عکس‌برداری ۸ مگاپیکسلی در حالت‌های مختلف عکس تکی، عکس‌های پشت سر هم را نام برد.

آموزش فیلمبرداری ورزشی

  1. Panasonic HX-A1ME ؛ بهترین دوربین برای سفر ، این محصول پاناسونیک نسبت به تمام رقبای خود بسیار متفاوت طراحی‌شده است. این دوربین توانایی ضبط فیلم ۱۰۸۰p و ۴k را دارد و هم چنین قابلیت اتصال به Wi-Fi و NFC را برای به اشتراک‌گذاری تصاویر دارد.
  1. GEONAUTE G-Eye 2؛ دوربین مناسب و قوی ، این دوربین از نظر بدنه بسیار قوی است و ضد آب است. از مشخصات فنی این دوربین می‌توان فیلم برداری با کیفیت ۱۰۸۰P HD با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و ۷۲۰P، قاب ضد آب و اپلیکیشن اندروید این دوربین برای کنترل را می توان نام برد.
  1. Veho Muvi K-Series K-2NPNG ، این دوربین از ظرفیت باتری بسیار بالایی برخوردار است و شما می توانید ساعت‌ها با این دوربین به فیلم برداری بپردازید. این دوربین توانایی فیلم برداری با کیفیت های ۱۰۸۰P با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه،۷۲۰P با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه و فیلم برداری بسیار نرم را نیز دارد. این دوربین با قاب ضد آب خود توانایی فیلم‌برداری در زیر آب تا عمق ۱۰۰ متر را دارد. همچنین این دوربین از قابلیت اتصال به WiFi نیز برخوردار است.
  1. Polaroid Cube ، ظاهر خاص این دوربین ورزشی مخاطبان زیادی را جذب کرده است. فیلم برداری با این دوربین مانند ظاهرش بسیار ساده است. این دوربین قابلیت فیلم برداری با زاویه ۱۲۴ درجه را دارد. اندازه این دوربین کوچک و وزن بسیار کمی دارد؛ اما نقطه‌ضعف این دوربین ورزشی ضد آب نبودن آن و نداشتن قاب ضد آب است.
  1. GoPro Hero4 Silver ، بی شک این دوربین می تواند از بهترین های این لیست باشد. از مشخصات فنی این دوربین ورزشی می توان کیفیت فیلم برداری Full HD با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه، فیلم برداری ۴K با سرعت ۱۵ فریم در ثانیه، عکاسی با کیفیت ۱۲ مگا پیکسل، بلوتوث و Wi-Fi داخلی، سازگار با تمام تجهیزات GoPro، قاب ضد آب مقاوم تا عمق ۴۰ متری و لنز اپتیک با زاویه باز را می توان نام برد.

امیدواریم با مطالعه مقاله آموزش فیلمبرداری ورزشی مطالب مفید و کاربردی را برای فیلمبرداران و علاقمندان هرچند به اختصار گفته باشیم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط از طریق واتس اپ
ارسال