تداوم در کارگردانی و تدوین

مفهوم تداوم و اهمیت آن در کارگردانی و تدوین

مفهوم تداوم و اهمیت آن در کارگردانی و تدوین

تداوم عاملی است که بدون آن ، ساختمان یک اثر سینمایی و یا یک برنامه دراماتیک تلویزیونی ، مغشوش ، بی نظم و نامفهوم خواهد شد. همان طور که در بالا رفتن از پلکان ، طبیعتا تداوم صعود از پله اول به پله آخر حفظ می شود ، انتقال هرچه بهتر موضوع به تماشاگر ، پله ها ( نماها ، صحنه ها ، فصل ها ) و مراحل تداوم نیز باید حفظ شود.
اساسا مفهوم تداوم در فیمسازی یعنی عبوری هموار و طبیعی ، از ابتدا به میانه و انتهای فیلم و به طور کلی ، گذری یک دست از نمایی به نمای دیگر تا پایان داستان . به این ترتیب ، تدوین تداومی یعنی هنر خلق این احساس در بیننده که وی با وجود دیدن نماهای جدا ازهم ، بپذیرد که به تماشای اجزایی بدون وقفه و تسلسلی یک دست نشسته است .

برای حفظ تداوم در فیلم ، به چند عامل اساسی در فیلم باید توجه کرد :

تداوم داستان

موضوع یا رویداد فیلم ، کم و بیش ، باید جریانی مطابق هم آهنگ با زندگی داشته باشد . به عبارت دیگر تداوم ، بازگویی احساس انسانی در جریان تداوم زندگی است ، البته با رعایت اصول داستان پردازی فیلم (نمایش ابتدا ، میانه و انتهای داستان ) . برای اثربخشی بیشتر داستان ها ، به ضرورت ، می توان با روشی حساب شده در نحوه توسعه رویدادهای دراماتیک دست برد و جای هر یک از این مراحل را عوض کرد.

تداوم در کارگردانی و تدوین

تداوم در کارگردانی و تدوین

تنظیم روابط بازیگران با دوربین ( میزانسن )

یکی از جنبه های هنر میزانسن در فیلم سازی ، شیوه ای است که کارگردان برای تنظیم روابط و حرکت بازیگران در قاب نماها به کار می بندد معنی اصلی میزانسن یعنی ” در صحنه قرار دادن ” که مفهومی تئاتری و برگرفته از زبان فرانسه است ، اما در سینما و تلویزیون میزانسن در این دو رسانه عبارت است از : آنچه که در قاب نماها دیده می شود.
حرکت ، سکون و دیگر اعمالی که بازیگران در مقابل دوربین انجام می دهند باید از منطق و نظمی حساب شده برخوردار باشد اما وظیفه کارگردان ، تنها به حرکت درآوردن منطقی آنان نیست ، بلکه افزودن ” تاثیر ” عنصر تدوین به کار خویش و ایجاد جلوه ای حقیقی از رویداد هایی است که در تک تک نماها دیده میشود . گرچه ممکن است کارگردان قسمتی از رویداد را به بیننده نشان ندهد ، اما ارتباط منطقی حرکات و تداوم در توسعه شاخه های فرعی داستان از مسئولیت های بزرگ اوست . کارگردان با استفاده از تدوین این امکان را دارد که بخشی از زمان یا مکان رویداد را حذف کند ، اما این حذف هم باید از معنی و منطقی خاص پیروی کند.

برای ایجاد تداوم بین نماها ، دو عامل زیر نباید فراموش شود :

  1. هدف حرکت موضوع – دوربین
  2. اهمیت حرکت موضوع – دوربین

 

این مطلب رو از دست ندید:      عکاسی نقاشی با نور

تداوم در کارگردانی و تدوین

باید دید که اگر بازیگری در یک نما از نقطه ای به نقطه دیگر صحنه می رود چنانچه دوربین با او حرکت کند ، آیا دلیلی برای این کار وجود دارد ؟
برای مثال ، اگر بازیگری در نمایی روی صندلی نشسته و در نمایی روی صندلی نشسته و در نمای بعد او را ناگهان در همان محل در حال نوشیدن آب ببینیم ، از نظر دریافت ایده در این دو نما باید پرسید، بازی ، تصویربرداری و تدوین خلاقانه ای داشته اند ؟ پاسخ ظاهرا منفی است .
حال اگر همین بازیگر ، که روی صندلی نشسته ، در یک نمای نزدیک با زبان ، لب های خود را ( به علامت تشنگی ) ترکند ، به سوی میزی که لیوان پر از آبی روی آن قرار دارد نگاهی بیندازد ، سپس برخیزد ، دوربین برای بهتر دیدن حرکات او تا یک نمای دور عقب رود و با او که به سوی میز می رود ، حرکت افقی انجام دهد و هنگامی که وی لیوان آب را برمی دارد و می نوشد و برای بهتر نمایش دادن احساس تشنگی او به وی نزدیک شود ( با به نمای نزدیک برش کند) ، آنگاه ما ( باحفظ تداوم ) با این ایده ، هزینه ساخت کلیپ اینستاگرام روبرو خواهیم بود که:
حرکات یا بازی بازیگر به بیننده نشان داده است که او تشنه است ، لیوان آبی روی میز در برابرش قراردارد ، برمی خیزد و برای نوشیدن به سوی آن می رود ، آب می نوشد و رفع تشنگی می کند . بنابراین ، حرکت بازیگر و دوربین ، به وسیله حفظ تداوم عمل ، به خوبی ایده صحنه را بیان کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط از طریق واتس اپ
ارسال