ساخت تیزر تبلیغاتی انیمیشن

ساخت تیزر تبلیغاتی انیمیشن

ساخت تیزر تبلیغاتی انیمیشن

 

 

شبکه های تلویزیونی دولتی در سال های قبل از انقلاب هیچگاه به فکر ساخت تیزر تبلیغاتی انیمیشن نیفتادند یا اگر به این فکر افتاده باشند امکانات آن زمان، گویای ساخت تیزر تبلیغاتی انیمیشن نبوده است. شرکت های خصوصی کوچک هم توانی برای این امر نداشتند چرا که میزان توفیق در جذب اسپانسر برای ساخت تیزر تبلیغاتی انیمیشن نسبت مستقیمی با بودجه کلان داشت. تا سال ۱۳۴۰ هیچگاه حجم تیزر تبلیغاتی انیمیشن در تلویزیون از یک درصد فراتر نرفت. در سال های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ به حدود ۸ درصد رسید و اما پس از سال ۱۳۵۵ مجدداً کاهش یافت و پس از انقلاب این امر تا مدتی متوقف شده بود اما به مرور پای تیزر تبلیغاتی انیمیشن به تلویزیون باز شد. بطوریکه اینگونه تیزر های انیمیشن برای جذب بچه ها بسیار کمک میکرد. البته ناگفته نباشد در آن دوران همه تیزر های تبلیغاتی انیمیشن بسیار ساده و دوبعدی و کلا کار دست بود. کیهان بچه ها هم همچنان عکس شاگرد اول ها و تبلیغات نوشت افزار و اسباب بازی ها را چاپ میکرد که تا حدودی به این امر صحه گذاشته بود.

 

تاریخچه ساخت تیزر انیمیشن

کانون فرهنگی کودکان و نوجوانان در طول تاریخ ۷۰ ساله خود همواره کوشیده بود برای کودکان فیلم ها ، انیمیشن ها و …. با محتوای کدکان تولید کند، زیرا معمولا تلویزیون دولتی به طور کلی فارغ از چرخه طبیعی اقتصاد و نظام عرضه و تقاضا اداره می‌شود. البته ناگفته نماند که نقش تلویزیون دولتی ایران بسیار برای کودکان مهم بوده و هست و تمام این سالها توانسته کارنامه درخشانی هم برای ساخت فیلم های کودک و هم انیمیشن و همچنین تیزرهای تبلیغاتی انیمیشن ارائه کند. هدف، آب و رنگ دادن به انیمیشن است و تامین منبع درآمد برای فعالان در این عرصه ساخت تیزرهای انیمیشن.

با مروری اجمالی بر برنامه تولید شده برای کودک و نوجوان به روشنی در می‌یابیم که مسئله تیزر تبلیغاتی انیمیشن در آن ها به هر دلیلی، هیچ گاه جدی نبوده است. علاوه بر این ضعف در جذب تیزر تبلیغاتی انیمیشن ، یکی از دلایلی بوده که متولیان ساخت برنامه های کودک و نوجوان را از بحث ساخت تیزر تبلیغاتی انیمیشن دور کرده است. اکثر اینان بیم داشتند که کالاهای آگهی شده از کیفیت و سلامت موردنظر برخوردار نباشد و به سلامت کودکان و نوجوانان لطمه بزند و ساخت تیزرهای تبلیغاتی انیمیشن برخی بدآموزی ها داشته باشد. در این باره باید گفت در یک نظام جذب تیزر تبلیغاتی انیمیشن ایده آل، حضور کارشناسان روانشناسی و تعلیم و تربیت قطعی است و می‌توان از این طریق از درج تیزر تبلیغاتی انیمیشن غیر سالم جلوگیری کرد و یا با بیان و زبان مناسب ازبد آموزی ها و خطر های تربیتی آگهی کاست.

آنچه در خصوص تاریخچه تیزر تبلیغاتی انیمیشن گفته شد برای آشنا ساختن ذهن خوانندگان عزیز با تحولاتی است که تیزر تبلیغاتی انیمیشن در گذر زمان پشت سر گذاشته است تا به شکل امروزی آن برسد، بدیهی است ساخت تیزر تبلیغاتی انیمیشن از این راه طولانی، زمینه شناخت، درک و تحلیل بهتر تبلیغات امروزی را فراهم می‌آورد.

 

ساخت تیزر انیمیشن متناسب با کالا و خدمات

ساخت تیزر تبلیغاتی انیمیشناگر نظام ساخت تیزر تبلیغاتی انیمیشن را به مثابه یک تیم فوتبال فرض کنیم، آمیزه ترویج و در راس آن تبلیغات ، مهاجمان این تیم محسوب می‌شود. اگر قرار است مهاجم گل بزند در درجه اول باید به آن توپ برسد و در درجه دوم مهاجم گل زن باشد. قوی ترین مهاجم هم اگر توپ دریافت نکند نمی تواند گل بزند.

تئودورلوییت معتقد است که برخی از تولیدکنندگان آن چنان علاقه مند به کالای خود می شوند که از درک نیازهای واقعی مشتری عاجز می گردند غافل از این که مشتری ممکن است به اندازه آنها شیفته کالا نشده باشد لذا مبادرت به خرید آن نمی‌کنند. لوییت شیفتگی بیش از حد به کالا و غافل ماندن از درک نیازهای مشتری را تحت عنوان نزدیک‌بینی بازاریابی می‌نامد. این نزدیک بینی خیلی رخ می دهد به ویژه برای افرادی که از حوزه های مهندسی، تصدی کارهای سازمانی را عهده‌دار شده‌اند و ممکن است پیامدهایی داشته باشد که کل سازمان را به ورشکستگی بکشد. بنابراین ساخت تیزر تبلیغاتی انیمیشن و مشاوره درست تبلیغاتی میتواند از این امر جلوگیری کند و متناسب با محصول تولیدی آن را عرضه کند.

پس تبلیغ در این مرحله باید انجام شود. دقیقا بهترین زمان برای ورود تیزر تبلیغاتی انیمیشن در این مرحله است. یعنی درست زمان تولید انبوه محصول و فروش انفجاری آن.

تاثیر شگفت آور تیزر تبلیغاتی انیمیشن و زندگی افراد ایجاب می‌کند که این شاخه علمی، اجتماعی و ارتباطی به دقت مورد مطالعه قرار گیرد و با نگاهی علمی، کارشناسانه و تخصصی و تبلیغاتی، ساخته شده و ارائه گردد. اهمیت موضوع مذکور و نیز داغ شدن بازار تیزر تبلیغاتی انیمیشن در رسانه‌های کشورمان به ویژه در سال‌های اخیر و تعداد بیش از حد تیزر تبلیغاتی انیمیشن در رسانه ها چند سوال اساسی را در ذهن مطرح می‌کند که چرا تیزرهای تبلیغاتی انیمیشن کشورمان جذاب نیست؟ و دیگر اینکه اصولاً چه کسی شایستگی و توانمندی لازم برای اظهارنظر در خصوص تیزر تبلیغاتی انیمیشن و درگیر شدن در این فرآیند را دارد؟ جایگاه تیزر تبلیغاتی انیمیشن در سازمان کجاست؟ استراتژی تیزر تبلیغاتی انیمیشن چگونه تنظیم می شود؟ این سوال ها و سوال هایی از این دست لزوم پرداختن به تمرین و توجه علمی به آن را ضروری می کند. برای پاسخگویی به این سوال ها و ورود به بحث ضروری است اندکی کلان تر به موضوع نگاه کرده و بحث را از سر منشأ صحیح آن یعنی بازاریابی شروع کنیم و در نهایت به بحث تیزر تبلیغاتی انیمیشن برسیم.

 

برخی از نمونه کارها

 

 

بازاریابی در تیزر تبلیغاتی انیمیشن

زندگی روزانه ما ارتباط تنگاتنگی با بازاریابی و تبلیغات دارد. ما هر روز صبح احتمالاً با صدای زنگ ساعت سیکو از خواب بیدار میشویم، دندان‌های خود را با خمیردندان داروگر مسواک میزنیم، دست هایمان را با صابون سیو می شویم و صورت خود را با حوله برق لامع خشک مینماییم. فراورده های لبنی کاله و یا پگاه را میل می‌کنیم و چای شهرزاد می نوشیم. با اتومبیل پراید، پژو، موتورسیکلت آمیکو و یا با وسایل نقلیه عمومی ایران خودرو به محل کار خود می رویم و با موبایل صاایران، نوکیا و یا سامسونگ تماس های ضروری خود را برقرار می سازیم. برای خرید روزانه به فروشگاه های زنجیره ای رفاه و شهروند، قدس و دهها فروشگاه دیگر مراجعه می‌کنیم و یا اینکه به سراغ فروشگاه محله ما میرویم و محصولات مورد نظرمان را خریداری می نماییم. خدمات بانک ملی، ملت، صادرات، تجارت، سپه، رفاه، کشاورزی و یا مسکن را مورد استفاده قرار می دهیم. به دوست خود عطر بیک هدیه می کنیم و از کارت اعتباری ثمین استفاده می نماییم. تلویزیون پارس را روشن میکنیم و تیزر تبلیغاتی انیمیشن ضبط صوت آیوا، یخچال فریزر امرسان، تلویزیون صنام، فرآورده های پاک، مواد پاک کننده تاج، ساعت سیتیزن، محصولات مهرام و جوایز قرعه کشی بانک ها را تماشا می کنیم. از طریق اینترنت ارتباط خود را به آن سوی جهان گسترش می‌دهیم و حتی به تجارت با آنها می پردازیم و به شکل مداوم با اشکال جدید خرید و فروش و خدمات مواجه می شویم که زندگی را بسیار زیاد برای ما تسهیل می کند و استاندارد زندگی ما را بالا میبرد. اما سوال اساسی که در ذهن مطرح می‌شود آن است که چه نظامی این فرآیند بسیار پیچیده و درهم تنیده را راهبری می کند.

اگر قدری دقیق تامل کنیم، در میابیم که نظام بازاریابی تمام این فرایند را هدایت می کند در واقع سیستم بازاریابی که ایجاد کننده استاندارد بالای زندگی برای افراد است از گسترده معنای بسیار بالایی برخوردار است علاوه بر آنچه گفته شد بسیاری از سیستم های آشکار و پنهان دیگر را نیز هدایت می‌کند.

ساخت تیزر تبلیغاتی انیمیشندر عین حال که بازاریابی دارای یک چنین ابعاد وسیعی است و از کارکردهای متنوعی برخوردار است اما متاسفانه هنوز در کشور ایران یا به خوبی و کامل شناخته نشده است یا غلط شناخته شده است. شاهد این مدعا سازمان‌های ما هستند. اگر سری به سازمان‌های بزنیم می‌بینیم که عمده آنها ظاهراً خیلی علاقمند به انجام و اجرای بازاریابی هستند اما متخصص لازم برای کمک به آنها وجود ندارد و یا اگر هم متخصصان به آنها کمک میکنند و رهنمودهایی ارائه کنند این سازمانها وقتی پای هزینه کردن برسد قدیس می شوند و در مرحله عمل چندان دست به جیب نیستند. درک نادرست از بازاریابی عمدتاً منجر به آن شده است که شرکت‌ها، حرکت های ظاهری و موقتی ای راه برای رسیدن به اهداف خود انجام دهند که در واقع این اقدامات ناقص و نارسا اصلا مورد نظر علم بازاریابی نیست و با بازاریابی سنخیتی ندارد. از این رو شناخت نادرست و یا غلط این گستره علمی منجر به آن شده است که بعضی از سازمانهای ما بازاریابی را ناقص و یا غلط به کار ببندند و در این رهگذر متحمل هزینه گزاف شده و به نتایج ملموس نیز نرسند. این در حالیست که در ایالات متحد و یا کشورهای اروپایی، بازاریابی به یک تکامل نسبی رسیده است. البته نباید نادیده گرفتن کشورهای پیشرفته به دلیل تجارب طولانی و پیشینه بسیار زیاد در حوزه سازمان، سازمان‌ها از انعطاف بیشتری در مقایسه با سازمان های ما برخوردار هستند و کار کردن با آنها نیز ساده‌تر است و طبیعتاً علاقمندی جهت هزینه کردن برای بازاریابی بیشتر و واقعی تر می‌شود. کشور های پیشرفته، سازمان‌های ایران عمدتاً خلق کردند که به تعبیر پیتر سنج به دنبال یادگیری بوده و از تجارب گذشته درس می‌گیرند. و اگر از تعبیر پیتر سنج استفاده نکنیم و نگوییم که سازمانهای یادگیرنده در این کشورها زیاد است دست‌کم می‌توان گفت سازمان‌های یادگیرنده و یا با درجه ای از یادگیری در آنجا بیشتر است لذا کار بازاریابی بیشتر مورد استقبال است زیرا سازمان برای ادامه حیات مجبور است با مشتری ارتباط برقرار کند. در حالی است که در کشور ما درجه یادگیری در سازمان ها پایین است و یک رکورد و رحمتی و سازمان حاکم است. سازمان‌هایی که نظیر افراد پیر، نمی‌خواهند تغییر زیادی کنند و تصور می رود هر کاری می‌کنند درست است. چیزی است که شاید بتوان آن را سازمان‌های کودن نامید که توان یادگیری در آنها مرده است لذا کمتر به فرامین بازاریابی گوش می‌کنند.

ساخت تیزر تبلیغاتی انیمیشن در بازاریابی تا رسیدن به تکامل نسبی خود در دهه کنونی راه پر فراز و نشیبی را طی کرده است به گونه ای که اندیشمند برجسته بازاریابی پروفسور فیلیپ کاتلر در کتاب مدیریت بازاریابی خود تغییرات آن را از زمان انقلاب صنعتی یعنی دوره تولید تا به امروز برشمرده است و معتقد است که دنیا، امروز در مرحله بازاریابی اجتماعی قرار دارد. که این اجتماعی بودن هر چه بیشتر ما را به سمت تولید و ساخت تیزر های تبلیغاتی انیمیشن می برد. امید است که با خواندن این مقاله مهم در امر بازاریابی تیزر تبلیغاتی انیمیشن بتوانیم با پرداخت دقیق و درست محصول شما کارفرمایان محترم، هرچه بیشتر در این امر کوشا باشیم.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط از طریق واتس اپ
ارسال