ساخت آگهی تبلیغاتی

ساخت آگهی تبلیغاتی

تیزر اپیزود فیلم
پخش ویدیو

 ساخت آگهی تبلیغاتی

 

مطالعه هیچ شاخه علمی بدون مطالعه روند تاریخی آن ، مطالعه کامل و دقیق نمی‌تواند باشد. از اینروست که دانشجویان رشته ساخت تیزر ، در سراسر دنیا همراه با مطالعه نظریه های بازاریابی، زمان و مکانی که این نظریه ها در آن خلق شده است، را نیز مطالعه می‌کنند. نظریه ها در علوم انسانی محصول زمان و مکان خود هستند و بدون درک این بستر تاریخی نمی توان به شناخت درستی از آنها رسید. ساخت آگهی تبلیغاتی نیز به عنوان یکی از اجزای بازاریابی از این قاعده مستثنا نیست.

از دوران ماقبل تاریخ، نوعی ارتباط در خصوص در دسترس بودن اجناس و کالاها وجود داشته است. برخی از تصاویری که بر روی دیوارهای غار های اولیه نقش بسته است مربوط به سازندگان اشیای ابتدایی می باشد. بنابراین آگهی تبلیغاتی ، مقوله‌ای نیست که چندان جدید باشد و مربوط به سال‌های اخیر گردد بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسان ها دارد.

آگهی تبلیغاتی

این همه آنچه ما تحت عنوان آگهی تبلیغاتی نو و جدید می‌شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در کشور ایالات متحد دارد. برای اینکه ما بهتر بتوانیم آگهی تبلیغاتی جدید و نوین را درک کنیم، نخست باید شرایطی را که موجب پدیدار شدن آن شده است را مورد بررسی قرار دهیم تا تصاویر بهتری از تحولات آن در گذر زمان داشته باشیم.

آگهی تبلیغاتی به شکل تدریجی مانند بسیاری از رسوم دیگر وارد تجارت کسب شد و رفته رفته توسعه یافت زیرا لزوم آن احساس می شد. هیچ رسمی یکباره به خودی خود به وجود نمی‌آید. بلکه همیشه نیروهای خارجی باید برای پیدایش آن وجود داشته باشد که وجود آن برای منظور خاصی منشاء اثر و مفید باشد و رسومی دوام دارند که طبیعتاً دارای نیرویی باشد که با تغییرات شرایط خود را منطبق نماید.

به همین دلیل اگر بخواهیم آگهی تبلیغاتی را کاملا درک کنیم باید بدانیم چگونه به وجود آمده است. در اینجا به طور خلاصه بیان می کنیم چگونه آگهی تبلیغاتی با پیشرفت های اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی پیشرفته است.

سال ۱۴۵۰ تاریخ مهم در سابقه آگهی تبلیغاتی می‌باشد. زیرا در این سال بود که گوتنبرگ، انجین معروف خود را به چاپ رسانید و با روی کار آمدن صنعت جاوید در واقع انقلاب عظیمی در تبلیغات چاپی ایجاد شد.

آگهی تبلیغاتی در زمان قدیم در مقایسه با آگهی تبلیغاتی امروزی خیلی ساده بود، با وجود این، هدف اساسی از ساخت آگهی تبلیغاتی همان بود که امروز هم هست، بدین معنی که منظور از آن، ایجاد ارتباط برای دادن اطلاعات و ایده ها به گروهی از مردم بود که موجب تغییر تقویت رفتار آنها بشود.

اطلاع ما از آگهی تبلیغاتی در زمان های قدیم خیلی ناقص و مبهم است. در نتیجه کاوش هایی که در کشورهای اطراف دریای مدیترانه به عمل آمده است مدارکی به دست آمد که نشان می دهد اجداد آنها از تبلیغ استفاده می‌کردند و همچنین اشاره هایی که در کتاب ها و تعاریف دیده شده نشان می دهد که عده ای از فروشندگان برای فروش بیشتر کالاهای خود از آگهی تبلیغاتی استفاده می نموده اند و قبل از ایجاد صنعت چاپ که آغاز دوره جدیدی برای برقراری ارتباطات جمعی و شروع دوره تازه ای از آگهی تبلیغاتی بود.

ساخت آگهی تبلیغاتی

آگهی تبلیغاتی به سه صورت وجود داشت:

(۱) علائم تجاری

افتخار و غروری که استاد کاران زمان‌های قدیم داشتند آنها را تشویق می کرد که علامت مشخصی از خودشان روی مصنوعات شان مانند کاسه و یا های سفالی و غیره بگذارند.

(۲) نشانه ها و تبلیغ روی دیوار ها

جملاتی بود که بر روی سنگ ها و دیوارهای جنب محلی که اجناس مختلف فروش می‌رسید، نوشته می‌شد و از جنس مورد نظر تمجید و تحصیل می نمود و تقریبا مانند آگهی تبلیغاتی روی دیوارها و تابلوهای بالای مغازه های امروزی بود.

(۳) جارچی های شهر

در یونان در عصر طلایی، جارچی های عمومی وظیفه مهمی را انجام میدادند و مردهایی بودند که وظیفه شان این بود که در شهر به گردن و اخبار مهم و وقایع مورد علاقه مردم را انتشار دهند و از این بابت حقوق معینی دریافت می داشتند.

این سه نوع وسیله آگهی تبلیغاتی هنوز وجود دارد و هنوز سهم بزرگی در ساخت آگهی تبلیغاتی و ایجاد ارتباط بین فروشنده و خریدار در بازاریابی ایفا می کند.

اولین آگهی تبلیغاتی شده به زبان انگلیسی در سال ۱۴۷۸ ظاهر گردید. در اثر ویلیام کاکستونیک انگلیسی که پس از گوتنبرگ از ایده استفاده می‌کرد یک آگهی تبلیغاتی چاپ و پخش نمود که در آن توجه خوانندگان را به خرید کتابی درباره قوانین مذهبی منتشر کرده بود جلب می‌کرد.

توسعه  آژانس های تبلیغاتی

آژانس های تبلیغاتی از جمله نیروهایی بودند که در راه تکمیل و پیشرفت تبلیغات کمک موثری بودند و آغاز توسعه آنها در اواخر نیمه قرن نوزدهم بود.

پیدایش رادیو و تلویزیون که در حقیقت همان عمل جارچی های قدیم را انجام می دهد باعث شد که افراد بی سواد که قدرت خواندن نداشتند از آگهی تبلیغاتی مطلع شود و دیگر سواد لازم نبود که علاقمندان به کالایی از مزایای آن مطلع شوند.

ظهور تلویزیون از اهمیت آگهی تبلیغاتی در رادیو کم کرد و به نسبت بیشتری از اهمیت روزنامه‌ها و مجله‌ها کاست. حال با وجود تلویزیون نه تنها شخص می‌تواند شرح وقایع را بشنود بلکه می تواند به راحتی روی صندلی در خانه اش نشسته حتی گاه وقایع را در همان موقع که اتفاق بیفتد ببیند. برای اولین بار وسیله ارتباطی نه تنها صدا بلکه صوت و تصویر را در یک زمان پخش می‌کرد.

آگهی تبلیغاتی تا رسیدن به شکل امروزی آن، راه بسیار طولانی و پر تحولی را طی کرده است به گونه ای که می توان ادعا کرد که آگهی تبلیغاتی از آغاز آفرینش و زمانی که انسان ها نیازمند اعتبارات بودند وجود داشته است ولی شکل آن در گذر زمان دستخوش تغییر و تحول شده است تا به جایی که یکی از اندیشمندان تبلیغات در سال ۱۹۹۳ ابراز کرد که آگهی تبلیغاتی آنقدر پیشرفت کرده است به طوری که کمتر پیشرفت دیگری در آن متصور است. آگهی تبلیغاتی در دنیای امروزه به شکل یک شاخه مستقل و مشتق از بازاریابی عرض اندام کرده است.

با توجه به آنچه گفته شد به طور خلاصه تاریخ آگهی تبلیغاتی در جهان را به سه دوره ای طولانی می توان تقسیم کرد:

(۱) دوران ماقبل بازاریابی

(۲) دوران ارتباطات انبوه

(۳) دوران پژوهش

پیشینه آگهی تبلیغاتی در ایران

ساخت آگهی تبلیغاتی

نخستین وسایل آگهی رسانی تبلیغاتی ، نصب تابلو و جارچی ها بوده است و استفاده از آگهی تبلیغاتی در ایران به ادوار باستانی باز می‌گردد. اما پیشینه آگهی تبلیغاتی در تاریخ معاصر ، نخست به صورت دیوار کوب و درج در نشریه ها باشد و سپس رواج پیدا کرد. باید دانست که پیشینه آگهی تبلیغاتی در رسانه های جمعی ایران بدین ترتیب بوده است:

دیوارکوب ، نشریه های ادواری ، کتاب میگن سینما ، رادیو ، تلویزیون و… افزون بر این‌ها نشر آگهی‌های مستقیم – به تقلید سایر کشورها – به اشکال مختلف دیگر از جمله به صورت انتشار کتابچه یا به اصطلاح بروشور و کاتالوگ تصویری در سالن های اختصاصی نیز در کشور ما مرسوم بوده است.

در سال ۱۳۱۶ هیچ گونه شرکت ساخت آگهی تبلیغاتی در کشور تاسیس نشده بود و در واقع تا قبل از این سال، آگهی تبلیغاتی که در رسانه‌ها ارائه می‌شد به شکل شخصی و یا ارتباطی که با رسانه ایجاد می‌شد عنوان می‌گشت. در سال ۱۳۱۶ اولین شرکت تبلیغاتی با نام کانون آگهی تبلیغاتی زیبا در ایران راه اندازی شد.

روند حرکتی موسسه هنری اپیزود فیلم بر مبنای یک رویکرد مدیریتی صحیح به نحوی بنا نهاده شده که کلیه فرآیندها با هم افزایی دانش و تجربه بر اساس یک تفکر سیستماتیک، یکسان و هماهنگ پیگیری شوند. بدیهی است تلاش و سرمایه گذاری در این عرصه گسترده با مشکلات و چالش های بسیاری همراه بوده است اما هدف ، کیفیت برتر و رضایتمندی مشتری ، بطور مستقیم و غیر مستقیم مهمترین عاملی بوده که فراتر از انگیزه های اقتصادی مدنظر قرار گرفته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط از طریق واتس اپ
ارسال